De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

tisdag 18 april 2017

Get out

Imorgon har kritikerrosade amerikanska filmen Get Out premiär i Sverige. Inte en dag för tidigt. Filmen får högsta betyg i Dagens Nyheter som dessutom publicerar en extra liten krumelur om rasism i dagens Amerika. Men filmen har en intressant tillkomsthistoria som inte nämns någonstans i alla dessa recensioner på svensk botten. Den bygger på en helt ny affärsmodell i Hollywood. Vad det handlar om är att satsa på billiga filmer istället för dyra och sedan hoppas att någon, kanske en på tio, gör succé. Budgeten för Get Out var otroliga 4,5 miljoner dollar. Det är inte ens växelpengar i Hollywood även om det är att betrakta som en ganska normal svensk filmbudget, i alla fall för en kommersiell film med lite ambitioner. Redan på knappt tre månader har den spelat in nästan 30 gånger det beloppet. Så det intressanta med filmen är inte bara innehållet eller att det är en av många filmer gjorda av lågbudget-bolaget Blumhouse Productions. Det riktigt intressant är att det är en av de få filmerna från bolaget som blivit succé, helt enligt deras affärsmodell. Behöver jag säga att Blumhouse Productions varit extremt framgångsrika. Så det finns flera skäl att gå och se filmen, kanske redan imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar