De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

onsdag 3 februari 2016

Mer pengar, högre kvalitet

Nu har jag hört det två dagar i rad från två olika forskningsfinansiärers ledning: Under senare år har svensk forskning fått rejält höjda anslag. Men samtidigt har detta inte lett till höjd kvalitet enligt de indikatorer som används, citeringar etc. Om inget sker finns risk att nivån på forskningsanslagen på kort sikt kommer att ifrågasättas. I synnerhet gäller det om det finansiella läget skärps. I klartext innebär det att forskningsanslagen kan komma att sänkas om det inte märks att mer pengar leder till bättre och mer citerad forskning.

Men varför känner jag mig inte träffad? Av de relativt stora tillskott till forskningsfinansieringen som kommit de senaste åren har mycket gått till stora forskningsanläggningar inom infrastrukturområdet och en hel del annat gått till satsningar som beskrivits inom forskningspropositionen som strategiska forskningsområden och riktade satsningar. Här kan man nog argumentera för att det tar lite tid till detta får genomslag i termer av kvalitetshöjning. Frågan är bara hur länge? Mycket mer än tre till fem år kan man nog inte förvänta sig att politiker ska ha tålamod. Och det har det ju i många fall gått nu. Så egentligen är det upp till bevis för alla dem som fått större summor för att bedriva strategisk forskning eller bygga upp infrastruktur, i synnerhet i Lund eller inom Science for Life Lab. Samma sak gäller olika riktade satsningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar