De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

torsdag 26 februari 2015

Talsyntes


Den här krönikan är inläst på Apples förbättrade tal Suss syntes. Med tanke på hur bra den första meningen började så måste jag säga att jag är djupt imponerad. Faktiskt går det ju att använda det här instrumentet om man bara talar långsamt och tydligt. Hittills har bara varit ett enda fel och det var för att jag drog ett långt S. Annars hade min tanke varit att klaga på ny teknik vi förväntar oss ofta asså tillsynes enkla saker som tal syntes ska fungera i det närmaste problemfritt när jag prövade här i går kväll så visade det sig ja texten blir det helt olöslig. Nu när jag författare krönikan med talsyntes eller diktion som det äntligen heter MS Word komma så blir resultatet alltså förvånansvärt bra hela min idéer till krönika har därmed stupat.

2 kommentarer:

  1. Kanske att din idé håller trots allt. Går det att göra radslut?

    I evernote på min android-telefon finns en liknande funktion, som fungerar mycket bättre än väntat, men inte så bra att jag självklart vill använda den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, i alla fall har jag inte lyckats med radslut. Inte heller komma har fungerat. Det blir bara "komma". Men "punkt" fungerar fantastiskt med ett fint ".". Jag tror inte radslut är något stort problem eftersom man alltid, alltid kommer att vara tvungen att efterredigera den här typen av texter. Att då klämma in radslut där det kan behövas är nog ingen stor sak. Värre är det med alla "asså" som ofrivilligt undslipper mig i talläge. Jag tycker att MS Word för Mac är på samma nivå som evernote, över förväntan, men inget man självklart vill använda ändå. Allt hänger väl på hur snabb man är med fingrarna och främst av allt, hur snabb man är i tanken. Det är fortfarande flaskhalsen i mina texter.

      Radera