De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

onsdag 5 december 2012

Dacke bäst

När detta skrivs har Lunds universitet ännu inte lyckats få upp på sin hemsida att Marie Dacke vann Forskar Grand Prix igår kväll. Jag har sett henne och tycker hon är helt fenomenal på att science slamma. Kul att hon vann i första tävlingen som gällde hela Sverige även om jag ogillar formen eftersom jag egentligen tycker att vi har alldeles för mycket tävlande när det gäller kunskapsbildning i vårt samhälle. Det är dåligt fantasi att inte hitta alternativa former för att föra ut forskning än att snuttifiera och tävla, alltså gängse mediespråk. Varför inte engagera publik i samarbete med forskare? Det skulle vara mer kreativt, nyskapande och dessutom skapa alternativ till detta ständiga tävlande i skolan, på universitetet, i media och över allt annars. Ändå, kul att Marie vann. Stort grattis! Och synd att Lunds universitets informationsavdelning ännu inte lyckats länka till denna tilldragelse. Här får man mana till skärpning.

1 kommentar:

  1. Det ena utesluter inte det andra!

    Snuttifiering (av den braiga sorten) kan komplettera andra typer av aktiviteter. Det finns fler. Vetenskap & allmänhet har ett diagram med alla möjligheter.

    Att involvera allmänheten i forskningen är helt klart något som vi borde göra mer av, men det kräver mer att ordna än ett 3-minuters föredrag gör. All forskning passar inte att göras av alla, men allt går att berätta om på ett klatschigt och roligt sätt.

    SvaraRadera