De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

fredag 12 oktober 2012

Ebba Expert

Vem är naturligare att fråga om nye kinesiske Nobelpristagarens i litteratur förtjänster än en professor i nordisk litteratur i Helsingfors? Dum fråga om hon råkar bo ihop med förre ständige sekreteraren. Bara några timmar efter priset meddelats kan hon flytande lätt låta sig intervjuas i SvD. Här finns inga tveksamheter, Mo Yan är nyläst som det verkar. Och visst är Ebba W-B nog så litteraturintresserad att hon visst kan ha läst och gillat Mo Yan utan att ha fått otillbörlig information från ledamöter i Svenska akademien. Samtidigt ligger det förstås nära till hands att hon (säkert orättvist) misstänkliggörs. Bara detta tycker jag borde vara tillräckligt från att avstå och istället bolla över frågan till en av alla våra sinologer som nu äntligen kan få lite plats i våra medier. Men nej, en decimeter spalt bör inte föraktas eller tillspillogivas nu när medierna kommer sättande.

Hade jag tänkt i dessa banor om rollerna hade varit ombytta? Om Ebba W-B suttit i akademin och Horace E varit prof. i nordisk litteratur i Helsingfors? Jajamensan, det hade jag helt säkert. I denna fråga är jag könsneutral.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar