De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

fredag 2 mars 2012

Turordningskretsar

Jag älskar LAS. Har nu arbetat på Lunds universitet i ett och halvt år och fick just första samtalet med min prefekt om risken att placeras i samma turordningskrets som någon eller några andra varslade forskare. Vi kom överens om att det nog inte var någon större risk, men bara tanken att jag skulle varslas endast arton månader efter att jag övertalats att ta jobb här och flyttat hit hela familjen är svindlande. En effekt som bara kan ha LAS som yttersta orsak. Kanske är min reaktion, förnöjelse istället för panik, respektlös på gränsen till dåraktig, det är lätt att vara kaxig med en tillsvidareanställning. Men detta hade också något positivt med sig genom att min prefekt helt ovetandes gav mig ett argument som jag famlat efter någon vecka i ett helt annat ärende. Jag är tjänstledig från en tjänst hos min gamla arbetsgivare och vill egentligen få den tjänstledigheten förlängd ytterligare ett år, till hösten 2013. Jag har dock inte kunnat producera ett enda hållbart argument för en sådan förfrågan. Men här var det argument jag letat efter. Om jag riskerar att bli varslad av min nya arbetsgivare är det inte svårt att förstå att jag ber om ytterligare ett år tjänstledighet trots att alla vet att jag knappast kommer att gå tillbaka. Ett problem mindre att hantera, i alla fall tills jag placeras i en turordningskrets och riskerar varsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar