De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

tisdag 28 februari 2012

Alla gamla

Har nu under några månader anonymt, alltid mitt adelsmärke, försökt entusiasmera en medarbetare på LUM för att ta upp och skriva om det faktum att så mycket av universitetets utvecklingsarbete bedrivs av pensionärer. I senaste numret som jag fick igår fanns ännu ingenting och min misstanke är att det aldrig kommer att bli något. Varför förstår jag i så fall inte eftersom det onekligen är ett spännande ämne.

När biblioteket häromsistens utredde en ny organisation ingick en pensionerade medarbetare. När universitetet nu  fått en förfrågan om att bli stiftelse utreds den saken också av en pensionär. Pufendorf-institutet leds av en pensionär och prorektor är också för tillfället pensionär. Planeringen av 350 års-firandet leds av en pensionär. Varför? Är det inte bättre att framåtsyftande verksamheter leds av yngre förmågor? Jag tror det även om det finns många argument för att utnyttja pensionärer. För det första är de ofta billiga, lägre lkp och dessutom moderata lönekrav eftersom de alltid har en pension i ryggen. För det andra är de ofta redan väl insatta i området, här tycks det inte vara avgörande om de har en dålig träck-record heller. För det tredje har de upparbetade nätverk som de kan utnyttja.

Allt detta till trots undrar jag om det ändå inte ibland blir lite för mycket av det goda på Lunds universitet. Här finns massor av yngre förmågor som behöver utvecklas och betros med uppdrag av detta slag. Det är synd att universitetsledningen inte bättre ser till att ta tillvara på den potentialen.

2 kommentarer:

  1. http://www4.lu.se/upload/LUPDF/lum/lum_2009_01.pdf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för detta, en artikel som publicerades före jag anställdes. Bloggen handlade dock om att pensionärer har uppdrag inom organisationen som handlar om utveckling eller utredning. Att pensionärer forskar ser jag som oproblematiskt så länge de inte lägger sig i de anställdas arbetsuppgifter på ett otillbörligt sätt. Jag håller med Sunesson i artikeln som hävdar att pension inte innebär att man mister rätten att forska, bara rätten att få betalt, för det var väl artikeln sid. 18 som du hänvisade till.

      Radera