De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets e

De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt  Lunds universitets e
De åsikter som uttrycks här är mina egna och representerar inte på något sätt Lunds universitets eller någon annan myndighets ställningstaganden.

lördag 28 januari 2012

I Skebobruk

Var två dagar på Skebobruk för att diskutera potentiella satsningar för Riksbankens jubileumsfond. Bra grupp som gav mycket stimulans under två dagar. Vi var två från Lund, jag som min vana trogen åkte tåg till Stockholm eftersom det är smidigast och ger mest effektiv tid även om det tar 45 minuter mer än flyg. Den andre var en miljöprofessor som självklart flög. Förmodligen eftersom tiden denna gång inte räckte för tåg, hon lovade i alla fall ta tåget nästa gång.

Detta är nu inte den enda miljöforskaren som reser. Den överlägset mest beresta kollegan jag har haft var också inom miljöområdet... Här verkar det inte finna någon större eftertanke. Bäst av alla är Johan Rockström på Stockholm Resilience Center. Han framhåller gärna hur miljömedveten han är. Cyklar när han kommer åt, videokonferenser och ombyggd villa i Vaxholm för att få ner energiförbrukningen. Ändå kan jag lova att han bränner åtskilligt mer energi och växthusgaser än jag själv, vår lägenhet i stan som är gammal och extremt dålig ur energisynpunkt drar inte mer att värma än hans ombyggda villa (har jag sett på energideklaration). För den miljömedvetna finns endast ett alternativ för boende, lägenhet i stan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar